كلمات من ذهب

اخر المواضيع

12/05/2009

كنت احمق



كنت احمق
كنت امشي في شوارع الحياه
استمتع بشروق الشمس في السماء
وانتظر سطوع القمر ببهاء
واري الزهور باثوابه الصافيه البيظاء
اري الدنيا بمنظار شفاف فاري الطهر والنقاء
اري في الرجال المروءه وفي النساء الحياء
استمتع بنسيم الربيع ولسعه برد الشتاء
امشي بين مفارق الطرق غير متوقع مكر او دهاء
وفجأه طعنت بخنجر الواقع والاقدارالعمياء
طعنت من الخلف فقد كنت احمق من الحمقاء
احمق انني سلمت نفسي للاقدار تفعل ماتشاء
احمق انني ظننت الناس طيبه وصفاء
ظننت الدنيا تعطيني تفاحه ولكن بالسم محشوه بكثراء
اه يا زمن ليتني عشت مخدوع يالتيني نعمت كالجهلاء..
حويت الالم في نفسي ولم اصرخ كما اشاء
فضلت الموت في هدوء وصمت كالخرساء
قلت اترك لمن بعدي يرئ الدنيا وربما
يعيد اليها الرحمه والحب والصفاء
الشاعــــــ عاشق نزار ـــــــر

هناك 7 تعليقات:

  1. فرعون العاشق5 ديسمبر 2009 في 12:13 م

    شاعر فادي حبيب وشاعر قلبي
    المدونه جميله يا صاحبي
    والاجمل اشعارك وذوقك العالي
    بسبرده كله حززززززززين يارب اشوف فادي مره فرحان
    تقبل مروري يا قمرررر

    ردحذف
  2. عاااااااااااااااشق والله لك وحشه وعايزين بقي نولع المدونه وعايزك تفيدنا اكتر ديماااا
    وشكر لمرورك

    ردحذف
  3. جاااااااااااااااااااااامد جاااااااااامد
    يابني والله انت فعلا شاعر المنصورة عسول اخلاق وادب وكلممات
    ربنا يحيمك ويوفقك يارررررب ديما

    ردحذف
  4. هدوْ النفس لا يعنى حتما بأننا بخير قد نكون اموات ولم ندغن من قبل $ لارا العاشقه الحزينه5 ديسمبر 2009 في 1:02 م

    ربنا يوفقك وتلاقى حد يقدر الكلام الجميل ده ويبقى ليك مستقبل من القصائد الجميله دى

    ردحذف
  5. انشاء الله وانا ف اول الطريق وكمان زي ماعلموني ان الصبر مفتااااح الفرج
    بسشكل المفتاح حد سرقه مني اعمل ايه بقي؟
    شكر لمرورك الجميل

    ردحذف
  6. انتا فنان بجد i love you

    ردحذف
  7. جايا تانى بعد جرحك بتقوليلى خــــــاف عليـــــــــــــــا
    كنتى فين لما عينى نسيت فرحها غرقت وسط الدموع..
    كنتى فين لما ليلى مات فيه القمر عشت ذليل مخدوع

    تسلم لمرورك يا صاحبي

    ردحذف

قال الله تعالى: { مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )